Blogg gratis Logga in

WANTED

03 Nov, 2009

wanted | 03 Nov, 2009 | Huvudkategori | (2643 Läst)

0866 - Its a armed robbery

Rånkuriosa för att hångla vidare med rånarna ett tag. Fakta som kan vara tänkbart kanske.

”Huvudkategorier”- skriver jag om mitt liv och mina tankar. ”Om skriva” – om skrivbranschen och recensioner ”Matt” – är fiktiva crime storys. ”Tatuerat Bröder” – försmak på en gängbok. ”youtube och bilder” – som det låter. ”Snack” – ljuddagbok. ”CIKK” – en fängelseroman.

0866

Under tidigt 90-tal ökade bank och postrånen. Detta resulterade av detta bildades den så kallade rånpreventionsgruppen. Den bestod av representanter från banker, polis och fackliga organisationer. De lämnade förslag på förbättringar för att minska bank och postrånen. Bland annat att förbättringar av det fysiska skyddet, hur rutiner kunde förändras och till utbildning av personalen när de gällde ökad säkerhet av de anställda. Detta ledde till, tidlås, daglås, förbättrad videoövervakning och uttagningsgränser. I mitten av 90-talet sjönk dessa rån drastiskt. Men...

Visste du att 0866 är kodningen för värdetransportrån med skjutvapen. Toppen under värdetransportrån ligger i början av detta sekel. 2001 utfördes 60 värdetransportrån, alltså ca 5 i månaden. Nu snackar vi bara värdetransportrån. År 2000 låg de på 57 st och likaså år 1999. Men 1998 var det bara 26.

2002 gick de ner till 51 och 2003 upp igen till 58 efter det så har de legat på ungefär cirka 50 per år. Statistiken jag har räcker till 2007. Men i början av seklet och strax innan är kurvan absolut högst. Fem i månaden mer än en i veckan året runt rapporterades det 0866 på polisradion. År 1994 hade vi bara 19 st. Ungefär hälften av alla värdetransportrån klaras upp.

Under perioden 1998 – 2004 hade Sverige 224 värdetransportrån totalt, Finland hade under samma period 3. Under denna period ledde dessa rån i Sverige till ett totalt byte på strax över 450 miljoner kr. I Danmark under samma period rånades ca 90 transporter och det totala bytet låg på ca 100 miljoner. I Norge rånades strax under 50 transporter då och det totala bytet låg på 100 miljoner där också. Sverige ligger fyra i Europa som drabbats av mest värdetransportrån. Före ligger Storbritannien, Frankrike och Polen. Men Storbritannien har ca 61 miljoner invånare, Frankrike har likaså ca 61 miljoner och Polen ca 38 miljoner pers.

Men kika på dessa siffror; av nästan 6500 värdetransportrån mellan åren 1998 – 2004 i Europa så utfördes ca 4600 i Storbritannien! Men generellt så är tydligen bytet mindre i Storbritannien. Men sammanlagt så rånas europeiska transporter varje år på mellan 40 till 80 miljoner euro.

Men hur kommer det sig att grannarna Finland bara hade 3 värdetransportrån mellan 1998 – 2004? Är väktarna tungt beväpnade? Eller transporteras det inga pengar? Nej, Finska väktare har inga särskilda rättigheter att bära vapen eller ingripande. Men de har valt att låta polisen och millitären skydda vissa transporter, som enligt väktarnansvarig på fackförbundet PAM i Finland sagt. Han säger också i en artikel 2005, att uppklaringsprocenten är väldigt hög ang dessa brott. Om de då har haft 3 värdetransportrån under denna period och procenten är väldigt hög måste den ju ligga på minst 2 rån som är 66% men eftersom han säger ”mycket” så borde det nästan var 3 rån av 3 som är uppklarade. Har någon någonsin lyckas råna en transport och komma undan i Finland? På andra sidan i Norge har stor kraft från polisen varit att kartlägga de kriminella som utför dessa rån, och tydligen 2005 så gick siffran ner från ca 10 värdetransportrån per år till 1 rån 2005.

I Frankrike kör man med en annan typ av bevakning. Där har man två olika typer av transporter, en transport som är bepansrade och har tre beväpnade vakter, men de har också obeväpnade enklare transporter. Dock så har man en helt annan anonymitet på transporterna och försöker inte skylta på samma sätt att här kommer en last med deg. Våren år 2000 strejkade franska väktare i protest mot den dåliga säkerheten och mot yrkes låga status. Detta ledde till lönehöjningar och dessutom fick de skyddsvästar och just de bepansrade leveranserna. Men också ny regler om hur parkeringar, lastzoner och trottoarer ska vara utformade i anslutning till leveransen. Året efter halverades rånen mot transporterna. Under denna tid i Frankrike var denna fråga stor och olika samråd jobba hårt för att förbättra säkerheten. Samrådet var obligatoriska mellan polis, facket och kunderna så som bank och handel under ledning av prefakturen som motsvarar den svenska länsstyrelsen. Men när den inte längre var obligatorisk år 2004 så återgick bolagen till konkurrensen istället för att fortsätta arbeta tillsammans i frågan och rånen mot värdetransporterna ökade dramatiskt. Om det återupptagit samrådet efter 2005 vet jag inte.

Men överallt i Europa kämpar de olika fackliga organisationerna just för högre löner och högre säkerhet men framför allt för bättre samarbeta mellan de olika parterna. Vissa banker köper dock gärna billiga transporter av olika säkerhetsbolag, just för att procenten av att rånen ännu är väldigt låg att just deras transport ska bli utsatt. Samtidigt så finns uttagningsautomater överallt och förmodligen ökar i antal för att hålla god service och varje automat måste ju underhållas med deg.

Hur mycket transporteras i Sverige varje år kan man kanske fråga och svaret på den frågan är att ca 170 miljarder körs runt till olika bankomater varje år. Alltså 170 000 000 000 sek. Ganska mycket deg i rullning varje år kan tyckas. Och min egna erfarenhet är att en väska innehåller ca 2 – 3 miljoner. Så det är alltså ca 680 000 väskor som transporteras varje år. Alltså mer än ca 5666 väskor per månad, ca 189 per dag. Sedan levereras ju flera väskor ibland under samma transport. Men man kanske inte kan räkna så, då flera väskor innehåller betydligt mindre m.m. Men nu talar vi bara Sverige och man kan ju bara fantisera vad siffrorna visar hur mycket stålar som är i rullning om man tänker Europa. Hur mycket deg som egentligen rullar gata varje dag i värdetransporterna. Och vad kostar denna hantering av alla cash som snurrar runt bland banker och handel jo, ca 11 miljarder per år.

Så vad gjordes efter 2004 när det small mer än 5 gånger i veckan i Sverige. Jo, man skärpte till sig igen och 2005 så sjönk siffran något. VD för Loomis då har sagt i en artikel att man investerade kraftfullt på transporterna. Enligt honom så går det inte att ta sig in i värdekassetterna utan att pengarna förstörs. – ”Alla sedlar går under hundra procent infärgning. Om man försöker bryta sig in i värdekassetterna eller väskorna eller vad vi nu har i våra bilar så blir pengarna färgade”, säger han. Yeh right, säger jag.

I slutet av 2005 så bildades också en speciell insatsstyrka av rikskriminalpolisen kallad – Nickel. En grupp som skulle pyssla med hård fokusering på värdetransportrån, kartläggning, kunskap och tillslag. De arbetade tätt med länspolisen och de olika berörda parterna så som vaktbolagen och bankerna m.m. Samtidigt så sattes nya riktlinjer upp för högre säkerhet angående rutiner, skärpning vid rekrytering, teknisk utrustning och annat, i påtryckning från bland annat Arbetsmiljöverket.

I februrari 2007 så drabbades Finland av ETT rån som de då misstänkte att Svenskar utförde och ett samarbete med Nickel inleddes. Ett spaningsarbete påbörjades på en grupp och ett gäng på tio pers ringades in och greps med handen i kakburken när de planerade ett nytt rån i Sverige. Dock tror jag inte de blev dömda för rånet i Finland och två män lyckades fly utomlands. Men detta exempel dunkar Rikskrim sig själva i ryggen och lyfter fram som ett gott exempel av internationel samarbete och resultat av Nickel. Grattis, var det åtta gripna?

Men varje fall. Som när säkerheten ökades i bland bankerna och posterna på 90-talet och rånarna istället började råna transporter. Så har det skärpts till nu under 2005 och framåt. Men augusti 2006 så small det i Akalla. Men då en värdedepå – 26 mille som aldrig återfanns. Och resten vet vi. Danmark m.m. Helikopterrånet och vad näst? Men värt att nämna är att bank, post och värdetransportrån endast är ca 1% av rån som anmäls i Sverige. Resten är butiksrån, personrån, taxirån och andra typer av rån.

Ja, ja. Lite rånkuriosa – 0866.

Källor: DN, Sydsvenskan, Brå, Svenska Transportarbetarförbundet, DagensHandel.se, Rikskriminalpolisen.

Om min bok ”Jag är Wanted”

Mina självinspelade youtubeklipp

Min mejl är wantedblack@gmail.com

Min andra blogg på CrimeNews

bok



Kommentarer

  1. Ja just det - år 2008 gavs siffran ut av Brå att 84 procent av alla värdetransportrån i Sverige sker i Stockholms län.

    Skrivet av wanted — 03 Nov 2009, 12:55

  2. Tjena Wanted,
    intressant läsning om Finland,jag har naturligtvis vetat att antalet värdetransportrån i Finland har varit/är väldigt låg och länge undrat hur det kan vara sån skillnad mot Sverige,nu har jag ju fått lite facit på det,tack!

    Skrivet av Seppo — 03 Nov 2009, 19:39

En bloggtjänst levererad av DistansData Webbyrå E-butik och Hemsidor